چرا کسب و کارها باید دغدغه تولید محتوا برای هوش مصنوعی را داشته باشند؟
تجربه تلخ نوکیا، داستانی آشنا!
داستان شرکت نوکیا و عدم درک تحولات تکنولوژیکی آن را همه ما شنیدهایم که چطور منجر به حذف این نشان تجاری از بازار تلفنهای موبایل هوشمند شد. اما تنها برخی از ما درسهای لازم از این تجربه تاریخی را گرفتهایم و توانایی شبیهسازی آن با دنیای امروز و انقلاب تکنولوژی را داریم. انقلابی که بواسطه ظهور هوش مصنوعی و تحولات ناشی از آن در حوزههای مختلف نظیر تولید محتوا در حال وقوع است.
هوش مصنوعی و بهرهگیری از آن به عنوان یک ابزار تسهیلگر و حتی رقیب انسانهای متخصص در انجام کارهای پیچیده از سال ۲۰۲۰ به یک دغدغه جدی تبدیل شد. با ظهور ChatGPT، توانمندیهای واقعی هوش مصنوعی برای ایجاد انقلاب در همه وجوه زندگی بشر بیش از پیش آشکار شد. از آن زمان به بعد، متخصصان و کارآفرینان زیادی در اقصی نقاط دنیا در مورد آینده بکارگیری و توسعه هوش مصنوعی به عنوان دانای کل در دسترس انسانها هشدار دادهاند. بیشتر نگرانیها در خصوص حذف مشاغل و توانایی کنترلگری آن بر بشر بوده است.
این مساله که هوش مصنوعی چه زمانی میتواند به عنوان یک دانای کل و دستیارِ همیشهِ در دسترسِ افراد جامعه راهنما و پاسخگوی سوالات آنها باشد، جای ابهام دارد. ولی در تحقق آن جای تردید نیست. با درک این واقعیت، کسب و کارها باید از امروز خود را به ابزارهای لازم برای مواجهه با این وضعیت، مسلح کنند. مهمترین ابزار، تولید محتوای کسب و کار بینالمللی سازگار با هوش مصنوعی است.
هوش مصنوعی
هوش مصنوعی نوعی از علوم کامپیوتر است که در آن ماشینها ذهن انسان را مدلسازی میکنند. ماشینها با استفاده از مجموعه دادههای بزرگ کارهایی را انجام میدهند که انسان به آنها نیاز داشته یا توان انجام آن محاسبات با سرعت هوش مصنوعی را ندارد. الگوریتمهای هوش مصنوعی توانایی پیشبینی کردن دارند و دادهها را بر اساس مدل یادگیری ماشینی خود طبقهبندی میکنند.
کاربران هر روز بصورت غیرمحسوس از هوش مصنوعی استفاده میکنند. فناوری هوش مصنوعی زیربنای دستیارهای هوشمند مانند الکسا، سیری و رباتهای چت برای خدمات مشتریان است. همچنین در فعالیتهای اوقات فراغت مانند برنامهنویسی Netflix یا در توصیههای محصول آمازون وجود دارند.
متخصصان معتقدند هوش مصنوعی میتواند برای شرکتها مفید باشد. این ابزار میتواند تصمیمات تجاری را بدون محدودیت انسانی سرعت بخشد. ChatGPT هنگامی که در اواخر نوامبر ۲۰۲۲ توسط OpenAI، بازوی آزمایشگاه تحقیقاتی OpenAI Inc، منتشر شد، سر و صدای زیادی به پا کرد. تولیدکنندههای محتوای هوش مصنوعی دیگری نیز در دسترس هستند که کاربران، موضوع، نوع محتوا و نکات کلیدی را وارد میکنند. دستگاه نوشتهای را تولید میکند که برخی اعتقاد دارند در آینده حتی میتواند ملاک برخی تصمیمگیریها قرار گیرد.
داستان اپلیکیشنهای مسیریابی
به ده یا بیست سال پیش نگاه کنید که هنوز اپلیکشینهای مسیریابی در اختیار ما نبودند و قصد سفر به مکانی جدید را داشتیم. به خاطر میآورید که برای پرسیدن آدرس مقصدمان، مدام توقف کرده و از افراد محلی و در دسترس، آدرس مکانی را که میخواستیم برویم، سوال میکردیم. در سفرهای بین شهری و بین کشوری نیز اگر خیلی حساس بودیم، سعی میکردیم نقشه آن شهر یا راههای ایران یا کشور مقصد را تهیه کنیم. اگر کاربردی هم نداشت، حداقل حس کنجکاویمان را ارضاء میکرد.
اما امروزه انواع اپلیکیشنهای مسیریابی در هر نقطه دنیا، راهنمای ما برای پیدا کردن هر محل و نقطهای هستند. به سادگی از طریق گوشیهای تلفن همراه همیشه در دسترس ما هستند. به عنوان یک دانای کل در حوزه مسیریابی، کاملاً مورد اطمینان ما بوده و بدون تردید از مسیرهایی که آنها پیشنهاد میدهند، تبعیت میکنیم. تصور کنید این زمان چقدر زود سپری شد. دیگر حتی روزهایی را که برای پیدا کردن یک خیابان، نقشه در دست داشتیم را هم به سختی بیاد میآوریم.
سه عامل اصلی رشد همه گیر برخی فناوریها
پیشرفت چشمگیر برخی فناوریها نظیر اپلیکیشنهای مسیریاب و قابل اطمینان شدن آنها برای کاربران متاثر از سه عامل اصلی در مورد این فناوریها در جامعه ما بوده است.
اول اینکه برای این مشکل بشر (یعنی پیدا کردن اماکن و مسیرهای ناآشنا) فناوری قابل قبولی خلق شد.
دوم اینکه این فناوری (از طریق اپلیکشین گوشی تلفن همراه) در دسترس همگان قرار گرفت.
سوم اینکه این فناوری توانست اطمینان کامل کاربران را به خود جلب کند و به عنوان بهترین گزینه ممکن مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
این پیشرفت هنوز در مورد برخی نیازهای بشر محقق نشده است. مثلاً فرض کنید شما در شهری غریب، تمایل دارید بهترین رستوران شهر را پیدا کنید و گرسنگیِ پس از یک روز پیادهروی و بازدید اماکن دیدنی را برطرف کنید. هر چند اپلیکیشنها و وبسایتهایی برای دیدن لیست رستورانها وجود دارد و شما میتوانید با مراجعه به دیدگاه کاربران، احتمالاً جذب یک رستوران و یا غذای خاصی بشوید. اما یک دانای کل برای راهنمایی شما و دادن یک پاسخ قطعی هنوز بوجود نیامده است.
دلیل آن البته مشخص است. وقتی شما در جستجوی یک محل یا آدرس هستید، صحبت از یک موجود فیزیکی ثابت و غیرقابل انعطاف است. ولی وقتی صحبت از غذا به میان میآید، با ماده فیزیکی روبرو هستیم که ذائقههای مختلف، نظرات متفاوتی در مورد آن میتوانند داشته باشند. از طرف دیگر ماهیت یک موزه با گذر زمان فرق نمیکند و ثابت است. ولی غذای امروز یک رستوران ممکن است با غذای سرو شده یک هفته قبلاش، متفاوت باشد و نظرات افراد استفاده کننده از آن در دو زمان مختلف کاملاً متفاوت باشد. این تفاوت به دلیل استفاده از مواد اولیه متغیر، نحوه پخت متغیر، نحوه سرو مختلف و تجربیات متفاوت مشتریان از شرایط محیطی خوردن غذا است.
آینده اپلیکیشنهای مبتنی بر هوش مصنوعی
به نظر میرسد در آینده بسیار نزدیک، شاهد ظهور اپلیکیشنهایی مبتنی بر هوش مصنوعی و شبیه اپلیکشینهای مسیریابی خواهیم بود. این اپلیکیشنها در مورد کالاها و خدماتی که ماهیت آنها وابسته به ذائقه اشخاص نیست و از نظر فیزیکی ثبات نسبی دارند، به کاربران پیشنهادات قطعی میدهند. این اتفاق در مورد کالاهایی با ماهیت متغیر، حداقل به این زودی ها نخواهد افتاد. تا چه زمانی؟ تا زمانی که هوش مصنوعی قابلیت تشخیص ذائقه و سلیقه افراد را پیدا کند. مثلاً به عنوان دستیار ویژه شما متوجه شود که شما به لحاظ عاطفی، فردی حساس، درونگرا و عاشق طبیعت هستید. احتمالاً چندان هم در بند کیفیت غذا و مزه آن نیستید.
روزی میرسد که شما از هوش مصنوعی دستیارتان در یک شهر غریب میخواهید به شما محلی برای غذا خوردن پیشنهاد بدهد. دستیار شما، به پارامترهای شخصیتی و عاطفی شما توجه کرده و محلی ساکت و با حداکثر فضای سبز را معرفی خواهد کرد که کیفیت غذای آن نیز مقبول باشد. فرا رسیدن این روز هم چندان دور نخواهد بود.
آینده فروش کالا و خدمات
تاثیر هوش مصنوعی بر نحوه خرید در آینده
با توجه به توضیحات بالا، احتمالاً بتوانید نقش هوش مصنوعی در آینده فروش محصولاتتان را حدس بزنید. فرض کنید شما تولیدکننده یک تخت بیمارستانی هستید که نوآوریهای ویژهای نیز در آن صورت دادهاید و از نظر قیمت، شرایط ایدهآلی برای بیمارستانها جهت خرید آن وجود دارد. باز هم فرض کنید شما محتوای کافی به زبان انگلیسی در وبسایت خود منتشر کردهاید که به سهولت در جایگاه بالایی در جستجوی گوگل و هوش مصنوعی قرار بگیرد. اجازه دهید بپذیریم استانداردهای بینالمللی لازم را هم در اختیار دارید و همهگونه آمادگی کافی برای صادرات بینالمللی کالایتان را دارید.
ما اعتقاد داریم که تا ۵ سال آینده دستیاران ویژهای مبتنی بر هوش مصنوعی از طریق گوشی تلفن همراه در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. این دستیاران زحمت جستجو برای خرید تخت بیمارستان را برای یک مدیر خرید بیمارستان به صفر میرسانند. تنها کافی است مدیر بیمارستان، مشخصات پایه، انتظارات، نوع کاربری، تعداد و حدود بودجهای را که در اختیار دارد، به دانای کل روی گوشی تلفن همراه خود بدهد. اپلیکیشن مزبور، بهترین شرکت و مدل تخت برای خرید این تخت بیمارستانی را به او معرفی کند.
البته قطع به یقین این خدمات هوش مصنوعی دیگر رایگان نخواهد بود. اگر شرکت بزرگی مثل مایکروسافت میلیاردها دلار روی توسعه چنین فناوری سرمایهگذاری میکند، به واسطه همین چشماندازهای درآمدزایی آتی آن است.
خرید با سلیقه شما توسط هوش مصنوعی
احتمالاً در آینده بخصوص در حوزه کالاهای مصرفیِ مصرفکنندگان نهایی، وضعیت به مراتب سادهتر خواهد بود. فرض کنید شما به دنبال خرید یک خودرو یا دوچرخه برای فرزندتان هستید. برای سهولت، از هوش مصنوعی درخواست میکنید با لحاظ نمودن پارامترهای کیفیت، خدمات پس از فروش، زیبایی، آپشنهای موجود، سهولت ارسال و چند پارامتر دیگر، سه گزینه بهتر موجود در بازار را در سقف بودجه ۱۰۰۰ دلار به شما معرفی نماید. حتی اگر کم حوصلهتر باشید، از او درخواست میکنید که گزینه نهایی خرید را به شما ارائه نماید.
هوش مصنوعی با منطق فازی و سایر الگوریتمهای تصمیمگیری و حتی شاید بر اساس سلیقه شما (در آینده دورتر) مبادرت به انتخاب گزینه نهایی برای شما کند. شاید شما تصور کنید که تنوع و تفنن خرید برای بشر، هیچگاه اجازه حرکت قطعی به این سمت و سو را نخواهد داد. اما این آیندهای است که صاحب نظران برای روش خرید بهینه و حذف مناقصات در شرکتهای بزرگ و سازمانها پیشبینی میکنند.
حال تصور کنید شما تولیدکننده تخت بیمارستان، موتور سیکلت، دوچرخه و یا هر کالای دیگری هستید که محتوایی از شما در دسترس موتورهای جستجو و هوش مصنوعی نیست. نتیجه چه خواهد بود؟ شما هیچگاه حتی به عنوان یک گزینه اولیه ارزیابی، جزء ورودیهای هوش مصنوعی نیز نخواهید بود. احتمالاً بتوانید تصور کنید که اگر عدهای اعتقاد دارند روزهای سختی در سالهای پیشرو، برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک در پیش است، به چه علت میباشد؟
بازنگری در روش بازاریابی بینالمللی
امیدواریم تا اینجا متوجه اهمیت تولید محتوا برای هوش مصنوعی، بطوری که مدنظر موتورهای جستجو و هوش مصنوعی قرار بگیرد، شده باشید. شاید به عنوان یک کسب و کار کوچک تصور کنید که شما در برابر غولهای صنعت خودتان جایی برای عرض اندام و شانسی برای موفقیت ندارید. اما این تصور اشتباه است.
بازاریابی شرکتهای کوچک
شرکتهای کوچک دارای اهرم چابکی در تصمیمگیری و اجرا هستند که مزیت نسبی برای آنها در برابر شرکتهای بزرگ بینالمللی ایجاد میکند. هزینههای تغییر و اقدام در این شرکتها کمتر است و به علت محدودیت تعداد محصول یا خدمات، قابلیت نفوذ بیشتری در یک گوشه بازار دارند. مساله مهم داشتن استراتژی صادراتی صحیح و برنامه اقدام مناسب برای تسخیر یک گوشه بازار است.
روزی که تغییرات تکنولوژی و افزایش توان هوش مصنوعی، کل بازی بازاریابی و خرید را در دنیا تغییر میدهد، اگر آن روز آماده نباشید، کسب و کار شما دیگر فرصت جبران نخواهد داشت. بنابراین باید در روش بازاریابی بینالمللی خود بازنگری جدی کنید. اگر امروز فرصت حضور در نمایشگاههای بینالمللی را از دست نمیدهید، در آیندهای نزدیک، کسب و کارها دیگر زحمت مسافرتهای طولانی برای بازدید از یک نمایشگاه تخصصی و پیدا کردن بهترین محصولات را به خود نخواهند داد. هوش مصنوعی جلو این هزینههای بیهوده را خواهد گرفت.
شاید تصور کنید نمایشگاهها همیشه محلی برای ارائه نوآوریها و خدمات نوین باقی خواهند ماند و هیچگاه تعطیل نخواهند شد. منظور ما حذف نمایشگاهها از جریان بازاریابی و فروش نیست. همانطور که ماهیت خرید تغییر خواهد کرد، ماهیت و کارکرد نمایشگاهها نیز دستخوش تغییر خواهد شد و کاربری امروز را نخواهند داشت. باید پذیرفت که شرکتهای واقعاً نوآور هم، ابتدا ماهیت نوآوری خود را در شبکههای اجتماعی و بستر اینترنت منتشر میکنند و اگر محتوای آنها واقعاً موثر و مفید باشد، در معرض دید هوش مصنوعی و موتورهای جستجو قرار خواهند گرفت.
بذر صادرات را امروز بکارید.
بنابراین اگر شرکتی هستید که به صادرات اهمیت میدهید و به دنبال فروش محصولات خود در بازارهای صادراتی هستید، باید با توجه به نیازهای دنیای ۵ سال آینده، استراتژی محتوای صادراتی خود را خلق کنید و به تولید محتوا برای هوش مصنوعی و موتورهای جستجوی گوگل برای بازارهای جهانی بپردازید. این محتوا با تمرکز بر صادرات و تجارت خارجی و لحاظ نمودن منطق هوش مصنوعی برای ارائه خروجی باید خلق شود. در حقیقت شما امروز بذری را میکارید که شاید یک یا حتی چند سال آینده ثمره آن را برداشت کنید.
بنابراین با حوصله باشید و به تولید محتوای چندزبانه از محصول و خدمتتان بپردازید. توجه کنید که چه فاکتورهایی برای بهتر و بیشتر دیده شدن توسط موتورهای جستجو و هوش مصنوعی مدنظرتان باید قرار گیرد. این فاکتورها را پرورش دهید و با کمک متخصص تولید محتوا برای هوش مصنوعی، کسب و کار خود را پر و بال دهید. اگر به عنوان یک کارآفرین و مالک کسب و کار احساس میکنید ضرورت این مساله را درک کردهاید و به مشاوره یا گپ و گفت بیشتری در این خصوص نیاز دارید، با ما تماس بگیرید.