هوش مصنوعی در بازاریابی صادراتی
در دنیای پرشتاب دیجیتال امروزی، کسبوکارها و بازاریابان دائماً به دنبال راههای نوآورانه برای ایجاد محتوای جذاب و باکیفیت هستند. محتوایی که نه تنها برای مخاطبان هدف آنها الهامبخش و جذاب باشد، بلکه در موتورهای جستجو نیز رتبه خوبی را کسب کند. از طرفی هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری تغییر دهنده بازی ظهور نموده که در فرآیند تولید محتوا نیز انقلاب ایجاد کرده است. شرکتها باید علاوه بر داشتن استراتژی بازاریابی صادراتی و داخلی، از این پس در مورد تولید محتوا با کمک هوش مصنوعی و برای هوش مصنوعی نیز توجه کنند و استراتژی آیندهنگر خود را بر اساس آنها پایهریزی نمایند.
استراتژی بازاریابی صادراتی محتوایی
شرکتها برای توسعه صادرات خود و قبل از مواجهه با مشتری خارجی باید برخی ویژگیهای پایه را دارا باشند. اطلاع از وضعیت شرکت در خصوص سطح آمادگی صادراتی معمولاً از طریق ارزیابی آمادگی صادرات صورت میپذیرد. با فرض آماده بودن یک شرکت برای صادرات، جهت اجرا نمودن استراتژی بازاریابی صادراتی محتوایی باید مراحل زیر در شرکت صورت پذیرد:
اتخاب بازار هدف صادراتی
انتخاب بازار هدف صادراتی مهمترین و اولین مساله در اجرای بازاریابی صادراتی است. وقتی شرکتی نداند بازار هدف صادراتی محصولاتش کجاست، امکان تولید محتوا متناسب با زبان و فرهنگ آن منطقه را ندارد. بازار هدف صادراتی از طریق روشهای شناخته شدهای و با توجه به پارامترهای مختلفی نظیر اندازه بازار، نرخ رشد اقتصادی بازار، توان خرید مردم، سوابق واردات کالا، میزان باز بودن بازار برای محصولات جدید، واکنش رقبا و … انتخاب میشود. اگر علاقمند هستید در مورد نحوه انتخاب بازار هدف صادراتی بیشتر بدانید، اینجا را کلیک کنید.
بومیسازی وبسایت و تولید محتوا
با شناسایی بازار هدف صادراتی، فعالیت اصلی شرکت آغاز میشود. شرکت باید سعی کند برای تهیه زیرساختهای لازم وبسایت سازگار و متناسب با زبان رایج در آن بازار اقدام نماید. تیم مشاور یا طراحِ وبسایتِ شرکت در این فاز باید نسبت به تهیه محتوای اولیه اقدام نماید. محتوای اولیه در این فاز، اطلاعات پایه از شرکت، محصول و نحوه دسترسی به شرکت با زبان محلی بازار هدف است.
شناسایی کانال فروش و برندسازی
در این فاز با توجه به الگوهای فرهنگی و رفتاری مشتریان در بازار هدف، پرسونای مشتری ترسیم شده و کانالهای اصلی بازاریابی متناسب با آن بازار شناسایی میگردد. در این فاز با کمک هوش مصنوعی برای تولید محتوای مناسب آن کانال بازاریابی اقدام میشود و زیرساختهای لازم برای حضور در این کانال فراهم میگردد. مثلا اگر فرض کنیم شبکههای اجتماعی کانال صحیح بازاریابی تشخیص داده شود، باید برای حضور جدی در این کانال برنامهریزی شود. مثلاً در ایران اینستاگرام پرطرفدارترین شبکه اجتماعی است ولی در هند، فیسبوک محبوبترین شبکه اجتماعی است و در روسیه VK پربازدیدترین شبکه اجتماعی است. بنابراین اگر فروش شما در ایران از طریق اینستاگرام موفق بوده، تصور نکنید در روسیه هم با همین دست فرمان باید جلو بروید.
ایجاد زیرساخت فروش و شبکهسازی
همزمان با شناسایی کانال فروش و تولید محتوا برای آن، شرکتها باید زیرساختهای فروش صادراتی را طراحی نمایند. این به چه معنی است؟ یعنی فرض کنید برای شرکت شما، از روسیه درخواستی دریافت شد. شما باید از قبل استراتژی فروش صادراتی خود را طراحی کرده باشید. مثلا در این مورد آیا از طریق پست کالای خود را به روسیه ارسال خواهید کرد یا نیاز دارید در آن بازار انبار و شریک تجاری داشته باشید؟ هزینههای هر کدام از این راهبردها چقدر است و چه سرباری را به قیمت کالای شما خواهد افزود؟
سوال بعد اینجاست که با توجه به تحریمهای اقتصادی ایران و عدم وجود روابط بانکی، پول خودتان را چطور میخواهید از مشتری خارجی بگیرید؟ آیا در بازار هدف نیاز به اخذ مجوز فروش یا داشتن استانداردهای خاصی هست؟ باید تمهیدات لازم برای تمام این مسائل را در نظر بگیرید.
اجرای بازاریابی با و برای هوش مصنوعی
پس از آنکه تمام موارد فوق تعیین تکلیف شد، فعالیت بازاریابی صادراتی وارد فاز اجرایی خواهد شد. در این مرحله با کمک ابزارهای مختلف هوش مصنوعی اولاً برای تولید محتوا، ثانیاً ارزیابی عملکرد فعالیتهای بازاریابی و ثالثاً بهبود مستمر و انجام اصلاحات اقدام لازم صورت میپذیرد. با توجه به رویکرد آیندهنگر برای تولید محتوای صادراتی توسط این مجموعه، بخشی از تولید محتوا در وبسایت با هدف یادگیری توسط هوشهای مصنوعی محتوایی صورت خواهد پذیرفت. این محتوا در آینده مورد استفاده هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت که در حالت راهبری خرید، محصول شرکت را به کاربر پیشنهاد میدهد. اگر تمایل دارید در خصوص سیستم “خرید راهبری شده” در آینده بیشتر بدانید، اینجا را کلیک کنید.
هوش مصنوعی در تولید محتوا
وقتی صحبت از استراتژی بازاریابی (چه داخلی و چه صادراتی) میشود، بحث اصلی دو نقش اساسی است که هوش مصنوعی در آینده در حوزه تولید محتوا بر عهده میگیرد:
- بهرهگیری از هوش مصنوعی برای تولید محتوای بهتر (نیاز امروز)
- تولید محتوا برای خوراکدهی به هوش مصنوعی (با توجه به روند آینده)
هدف این است که بینش اولیهای در مورد ضرورت بهینهسازی نوشتهها با کمک هوش مصنوعی و برای ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی حاصل شود.
هوش مصنوعی در صنایع مختلف پیشرفتهای چشمگیری داشته و تولید محتوا نیز از این قاعده مستثنی نیست. ابزارها و الگوریتمهای مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند حجم وسیعی از دادهها را تجزیه و تحلیل کنند، الگوها را شناسایی کرده و متنی شبیه انسان را در طیف وسیعی از موضوعات تولید کنند. با استفاده از هوش مصنوعی، تولیدکنندگان محتوا میتوانند محتوای با کیفیت بالا، جذاب و بهینهشده برای سئو را در کسری از زمان و هزینههای کمتر نسبت به روشهای سنتی، تولید کنند.
همانطور که هوش مصنوعی به تکامل و بهبود خودش ادامه میدهد، برای کسبوکارها و بازاریابان ضروری است که از روندها جلوتر باشند. آنها باید بفهمند چگونه نوشتههای خود را با و برای ابزارهای تولید محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی بهینه کنند. به عبارت دیگر اولا چه کنند که محتوای تولیدی آنها با کمک هوش مصنوعی از نظر کیفی ارتقاء یابد و ثانیاً توسط هوش مصنوعی بهتر دیده شود. برای فهم ساده این مساله ضررت دارد اطلاعات اولیهای در مورد برخی موارد دریافت شود:
درک پردازش زبان طبیعی (NLP)
پردازش زبان طبیعی (NLP) زیرشاخهای از هوش مصنوعی است که بر توانمندسازی رایانهها برای درک، تفسیر و تولید متن یا گفتار زبان انسان تمرکز دارد. تکنیکهای NLP از الگوریتمهای یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل دادههای زبانی، شناسایی الگوها و پیشبینی بر اساس ورودی استفاده میکنند.
NLP نقش مهمی در ایجاد محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی ایفا میکند، زیرا به ابزارهای هوش مصنوعی اجازه میدهد تا زمینه، معناشناسی را درک کنند و آنها را قادر میسازد محتوای منسجم و مرتبط تولید کنند. همانطور که فناوری NLP به پیشرفت خود ادامه میدهد، محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی بیشتر شبیه انسان میشود و از محتوای ایجاد شده توسط نویسندگان انسانی قابل تشخیص نخواهد بود.
تکنولوژی و مکانیسم عمل هوش مصنوعی محتوایی
اجازه دهید از گوگل به عنوان یک مورد مقایسهای استفاده کنیم. وقتی از گوگل میخواهید چیزی را جستجو کند، احتمالاً میدانید که کل وب را برای یافتن پاسخ جستجو نمیکند. در عوض، گوگل در پایگاه داده خود صفحاتی را جستجو میکند که با آن درخواست مطابقت دارند. گوگل به طور موثر دارای دو مرحله اصلی است: مرحله جمعآوری داده، و مرحله تعامل/جستجو با کاربر.
هوش مصنوعی هم تقریباً به همین ترتیب کار می کند. مرحله جمعآوری دادهها که پیش آموزش نامیده میشود، و مرحله پاسخگویی کاربرکه استنتاج نامیده میشود. جادوی پشت هوش مصنوعیِ مولد و دلیل انفجار ناگهانی آن این است که روش کار پیشآموزشی آن بسیار مقیاسپذیر بوده است. برای درک بهتر تفاوتهای عملکرد موتورهای جستجو و هوش مصنوعی، مطالعه این مقاله مجله فوربس می تواند مفید باشد.
یادگیری تقویتی با بازخورد انسانی
اگر از خود این هوشهای مصنوعی در مورد مکانیسم یادگیریشان سوال کنید، پاسخ میدهند علاوه بر آموزشهایی که از قبل دیدهاند، محققان و توسعهدهندگان میتوانند از یادگیری تقویتی با بازخورد انسانی برای تنظیم دقیق آنها استفاده کنند. در این موارد، کاربران میتوانند ارائه دهندگان جدید داده به این هوشهای مصنوعی باشند که در قالب بازخورد محتوای تولیدی توسط هوش مصنوعی و در قالب پاداش یا جریمه برای بروز رسانی و بهبود عملکرد آن در کارهای مشابه در آینده استفاده شود.
این موضوع چندان پیچیده نیست و ما تجربه آن را داریم. به عنوان مثال هنگامی که شما از اپلیکیشن “نشان” برای مسیریابی استفاده میکنید و از شما در مورد وجود یا عدم وجود پلیس در یک نقطه از مسیر تائید میخواهد، بازخورد شما به تصحیح عملکرد و توصیههای آن کمک میکند. همین رویه در مورد ChatGPT هم مشاهده میشود که پس از تولید یک محتوا در مورد کیفیت آن از شما تائید میخواهد.
عملکرد یادگیری ChatGPT از محتوای وبسایتها
آخرین نسخه ارائه شده توسط OpenAI هوش مصنوعی ChatGPT4 قادر به تحلیل محتوای وبسایتها نیز است. بنابراین مطالب درج شده در وبسایتها، در آینده، نقش مهمی در تولید محتوا و یادگیری این هوش مصنوعی دارد. البته این نسخه از آن با هزینه 20 دلار در ماه در دسترس کاربران قرار میگیرد و رایگان نیست. این سیستم مبتنی بر تکنیک web scraping و NLP اطلاعات مناسب را از وبسایتها استخراج میکند و از آنها در تهیه پاسخهایش استفاده مینماید. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری از تکنولوژی پشت طراحی و عملکرد ChatGPT داشته باشید، از این مقاله استفاده کنید.
ما چگونه از هوش مصنوعی در تولید محتوا بهره میبریم؟
بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) برای کسب و کارها و بازاریابان ضروری است تا اطمینان حاصل کنند که محتوای آنها در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) رتبه بالایی دارد. ابزارهای ایجاد محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند با تجزیه و تحلیل دادههای کلمات کلیدی، شناسایی روندها و تولید محتوای متناسب با اولویتهای مخاطب هدف، متن را برای موتورهای جستجو بهینه کنند.
برخی از راههای کلیدی که ما از هوش مصنوعی در نوشتن محتوای سئو استفاده میکنیم، عبارتند از:
کشف موضوع
الگوریتمهای هوش مصنوعی میتوانند ترجیحات مخاطبان هدف را تجزیه و تحلیل کنند و پیشنهاداتی برای موضوعات مرتبط و جذاب ارائه دهند. این موضوع را به وفور در زمان خرید از دیجی کالا و سایر وبسایتهای فروش آنلاین مشاهده کردهاید که مبتنی بر جستجوهای شما و یا خریدهای قبلی شما، همواره پیشنهاداتی به شما ارائه مینمایند. ما از این مزیت برای کشف ترجیحات مشتری بهره میبریم.
تحقیق کلمات کلیدی
الگوریتمهای هوش مصنوعی میتوانند مقادیر زیادی از دادههای کلیدواژه را برای شناسایی کلمات کلیدی با عملکرد بالا تجزیه و تحلیل کنند و پیشنهاداتی برای بهینهسازی محتوا ارائه دهند. ما از این ابزار برای بهینهسازی محتوا در کنار سایر ابزارهای سئو برای طراحی وبسایت غیرفارسی شرکتهای صادراتی استفاده میکنیم.
تجزیه و تحلیل معنایی
ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند زمینه و روابط بین کلمات را درک کنند و به آنها اجازه میدهد محتوایی تولید کنند که از نظر معنایی مرتبط و منسجم باشد. از این توانمندی هوش مصنوعی برای خلق محتوا بهره میبریم.
بهینهسازی محتوا
پلتفرمهای مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند محتوای موجود را تجزیه و تحلیل کنند و از آن یاد بگیرند. همچنین بر مبنای ورودیها، توصیههایی را برای بهبود ساختار، خوانایی و قرار دادن کلمات کلیدی برای افزایش عملکرد سئو ارائه دهند. این قدرت یادگیری هوش مصنوعی نیز ابزار دیگری است که ما از آن در بلندمدت برای سئو مطالب تولیدی استفاده میکنیم.
تجزیه و تحلیل رقبا
ابزارهای هوش مصنوعی می توانند محتوای رقبا را تجزیه و تحلیل کنند. شکافها و فرصتها را برای استراتژی محتوای شناسایی کنند. همه وبسایتهای فروشگاهی که میخواهند استراتژی محتوایی خود را بهبود بخشند، با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، محتوای رقبا را تجزیه و تحلیل میکنند و شکافها و فرصتهای موجود را برای استراتژی محتوایی خود شناسایی مینمایند که شامل تحلیل لغات کلیدی رقبا، تحلیل محتوای رقبا و نظرات و بازخوردهای کاربران و تحلیل میزان درجهبندی و تأثیر رقبا است. ما نیز از این ابزارها برای ارائه خدمات بهره میبریم.