با تیمی قابل اعتماد، کسب و کار خود را توسعه دهید.

۰۹۱۲۳۳۲۶۶۵۴

چرا وبسایت بالا کارایی بالا؟

مدیران عامل شرکتهای فناور و دانش بنیان ایرانی در حال مواجه شدن با این حقیقت غیرقابل انکار هستند که:

وب سایت شرکت بیش از هر زمان دیگری برای ورود به فضای صادرات و کسب درآمد دلاری اهمیت دارد.

اما نقشی که وب‌سایت‌های ما در تلاش برای بازاریابی و توسعه کسب‌و‌کار بازی می‌کنند، همچنان در حال تکامل است. چیزی که پنج سال پیش برای متمایز کردن شرکت شما از رقبا موثر بود، ممکن است امروز کارساز نباشد. با ظهور هوش مصنوعی این رقابت دشوارتر نیز خواهد شد. کسب و‌کارها اگر به داشتن وبسایت با کارایی بالا توجه جدی نکنند، در دنیای آینده برای دریافت سرنخ‌های فروش و نیز مورد توجه هوش مصنوعی قرار گرقتن، با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

وبسایت با کارایی بالا چیست؟

وبسایت با کارایی بالا (High-performance website) وبسایتی است که برای بهینه‌سازی عملکرد در مواردی مانند سرعت بارگیری، پاسخگویی، بهینه‌سازی موتورهای جستجو و تجربه کاربری ساخته شده است. یک وبسایت با کارایی بالا به معنای این است که در همه جنبه‌های عملکردی خود، به بهترین شکل ممکن عمل کرده و کاربران را به خوبی خدمت رسانی می‌کند. برخی از ویژگی‌ها و عوامل مهم برای داشتن یک وبسایت با کارایی بالا عبارتند از:

واقعیت آن است که داشتن یک وبسایت با کارایی بالا برای کسب و کارها و سازمان‌ها در چند سال آینده بسیار حائز اهمیت است، زیرا این وبسایت‌ها بهبود تجربه کاربری، جذب و نگه‌داشت مشتریان، بهبود رتبه در موتورهای جستجو، هوش مصنوعی و افزایش فروش را تسهیل می‌کنند.

در پژوهشی که در سال ۱۳۹۹ توسط دفتر توسعه کسب و کار بین المللی معاونت علمی و فناوری انجام شد و نتایج آن در اختیار ما قرار گرفته است، وب سایت ۲۰۰ شرکت دانش بنیان و فناور صادراتی مورد بررسی قرار گرفت. در این مقاله، ما ۲۱ ویژگی ضعیف وب سایت‌های این شرکت‌ها را (با توجه به سه مرحله اصلی بالا، میانه و پایین در قیف بازاریابی) بررسی خواهیم کرد تا ویژگی های یک وبسایت با کارایی بالا از دل این بررسی بیشتر نمایان شود.

برنامه ریزی و مسائل سازمانی در طراحی وبسایت

طراحی ضعیف وبسایت غیرفارسی شرکت‌های ایرانی معمولاً مدت‌ها قبل از انتشار یک صفحه به صورت آنلاین اتفاق می‌افتد که ناشی از مشکلات مدیریتی در شرکت است و به این شکل خود را جلوه می‌کند. معمولاً یک فرآیند برنامه‌ریزی بازاریابی شکست خورده یا هر نوع ناکارآمدی مدیریتی دیگری در شرکت، کار را برای بازاریابان این شرکت‌ها دشوارتر می‌کند تا بتوانند وب سایت‌های خود را مانند ماشین‌های توسعه تجارت و بازاریابی خوب حفظ کنند. بیایید برخی از این مسائل را با هم بررسی کنیم.

۱- مدیران عامل ارزش یک وب سایت با کارایی بالا را اشتباه درک می‌کنند.

در حالی که شرکت‌های بیشتری شروع به درک ارزشی می‌کنند که یک وب‌سایت با عملکرد بالا می‌تواند برای کسب‌وکارشان به ارمغان بیاورد، هنوز برخی مدیران سنتی در ایران وجود دارند که نیاز به متقاعد شدن در مورد ضرورت ایجاد وب‌سایت با کارایی بالا دارند. وب‌سایت‌هایی که با سرمایه‌گذاری و خرید قالب‌های معمولی بصورت ویترینی ساخته می‌شوند، احتمالاً به سرعت قدیمی می‌شوند. این مدیران درک درستی از وبسایت ندارند که وبسایت یک ویترین ساده از محصولات نیست، بلکه وبسایت یک رویکرد بازاریابی برای جذب مشتری است. 

مدیران این قبیل شرکت‌ها اغلب با هزینه‌های بالا در رویدادهای بین‌المللی تجاری شرکت می‌کنند که شاید به زحمت پنج مشتری واقعی را ببینند و به آن ۵ نفر کارت ویزیت خود را می‌دهند که آدرس وب‌سایت آنها روی آن درج شده است. این مدیران هنوز درک ندارند که می‌توانند با همین وبسایت، ۵۰۰۰۰ نفر سرنخ را مجبور به ملاقات و بازدید محصولات خودشان کنند و در نهایت با ۲۰ سرنخ که تبدیل به مشتری شده‌اند، در نمایشگاه قرار بگذارند. طبق بررسی و مذاکره تلفنی ما، تیم رهبری اکثر شرکت‌ها اطلاعات کافی در مورد وبسایت‌های با کارایی بالا نداشته و هنوز نیاز به قانع شدن دارند. اما بد نیست این حقایق را از تجربیات ما بشنوید:

مدیران عامل شرکت‌های ایرانی باید درک کنند روزهایی که وب‌سایت آنها یک بروشور آنلاین ویترینی بود، به پایان رسیده است. بازاریابان محصولات دانش‌بنیان و خلاق باید به تیم‌های مدیریتی خود بفهمانند که زمان سرمایه‌گذاری روی یک وب‌سایت پیچیده‌تر فرا رسیده است. 

۲- استراتژی و معیارهای ناسازگار اعمال شده در وب سایت

همانطور که برنامه‌های بازاریابی شرکت‌ها تکامل می‌یابد، وب‌سایت شرکت‌ها نیز باید تکامل یابد. یکی از موارد طراحی ضعیف وب‌سایت انگلیسی شرکت‌های ایرانی این بوده که وب‌سایت واضحاً با استراتژی کلی شرکت همسو نشده است. ده‌ها نمونه از این موارد در بررسی ما مشاهده شد. از جمله وبلاگ‌ها یا بخش‌های خبری که ماه‌ها به‌روزرسانی نشده‌ بودند، صفحات رویداد قدیمی و پیوندهای خراب که بروز رسانی نشده بودند. این مساله نشان می‌داد که برنامه‌های بازاریابی شرکت اصلاً مبتنی بر وب‌سایت نیست. به عبارت دیگر استراتژی بازاریابی روز شرکت تغییر کرده بود، ولی این مساله در وبسایت نه تنها بیان نشده بود، بلکه باعث گمراهی و سردرگمی مخاطب نیز می‌شد. 

شرکت‌های ایرانی باید درک کنند که وب‌سایت شما قرار است شریک یا حتی ستون بازاریابی شرکت شما باشد و بی سر و صدا به مشتریان بالقوه خود بگویید که راه‌حل‌های مورد نیاز آنها را دارید. اگر وبسایت که زبان گویای کسب و کار شما است، توسط تیم داخلی شما نادیده گرفته شود، وب‌سایت شما به زودی شروع به گفتن یک داستان مخرب برای سرنخ‌های احتمالی خواهد کرد و مخاطب از فرسنگ‌ها دورتر به بی‌نظمی و بلاتکلیفی شرکت شما پی خواهد برد. تیم‌های بازاریابی داخلی شرکت‌ها، باید محتوا و اهداف وب‌سایت خود را به‌طور منظم بررسی کنند و اطمینان حاصل کنند که وب‌سایت با استراتژی کلی کسب‌وکار شرکت هماهنگ است.

۳- فرآیند ناکارآمد برای درگیر کردن کارشناسان موضوع برای محتوا

مدیران میانی اکثر شرکت‌های مورد بررسی ما از مزایای انتشار محتوای با کیفیت بالا و در دسترس در وب‌سایت خود آگاه بودند. در واقع، تولید محتوا به عنوان اولویت شماره یک بازاریابی شرکت‌های فناور مدنظر باید قرار می‌گرفت، اما مشکلاتی نیز وجود داشت. ایجاد محتوای با کیفیت، پیاده‌روی سلانه سلانه در پارک نیست و بسیاری از بازاریابان محصولات شرکت‌های بزرگ برای جذب کارشناسان متخصص تولید این‌گونه محتواها مشکل جدی داشتند. این افراد دقیقاً همان افرادی هستند که می‌توانند ذهن مشتریان بالقوه این شرکتها را مسخ نوشته‌ها، فیلم‌ها و پادکست‌های خودشان کنند. 

مثلاً در زمان بررسی با این مساله مواجه شدیم که وبلاگ شرکت چند ماه بود که به روز نشده بود. این مساله نشان می‌داد که فرآیند تولید محتوا اصولی و کارآمد نیست یا این فرآیند دچار شکست شده است. شرکت‌های کوچک و متوسط در استراتژی تولید محتوا سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، یا تولید محتوا در آن شرکت‌ها اولویت ندارد. یک وب‌سایت با کارایی بالا به محتوای تازه نیاز دارد. برای درک بهتر برخی از این نکات، باید اهمیت داشتن تقویم محتوا را درک کنید و آن را اجرا نمائید.

۴- به روز رسانی وب‌سایت

نکته مهمی که اغلب مدیران بازاریابی شرکت‌ها باید به آن توجه کنند، این مساله است که شما در قدم اول یک بازاریاب هستید، نه یک توسعه دهنده وب‌سایت. قرار نیست شما به یک توسعه دهنده وب‌سایت شخص ثالث اعتماد کنید تا تمام بروز رسانی‌های وب‌سایت را برای شما انجام دهد. وب‌سایت شما باید یک منبع در دسترس باشد که شما و سایر اعضای تیم‌تان می‌توانید به راحتی آن را از نظر محتوای فنی و تخصصی به روز کنید.

مساله‌ای که در این خصوص مشاهده شد این بود که وب‌سایت شرکت‌ها دغدغه شبانه‌روزی مدیران شده بود و خود را اسیر شرکت طراحی کننده آن می‌دیدند. اگر متوجه شدید که گروگان شرکت طراح وبسایتی هستید که بروز رسانی وب‌سایت را سخت می‌کند و مجبور به التماس شرکت پشتیبانی کننده هستید، طراحی مجدد وب‌سایت خود را با یک سیستم مدیریت محتوای ساده‌تر انجام دهید. به عنوان مثال شاید استفاده از وردپرس برای پرسنل بازاریابی و تولید محتوای شما ساده‌تر باشد. بنابراین بجای طراحی وبسایت توسط شرکت‌های تخصصی، سعی کنید به یکی از پرسنل متخصص خود کار با وردپرس را آموزش دهید و از مشاوران سئو برای بهبود وضعیت وبسایت استفاده کنید تا همه چیز در مشت خودتان باشد.

۵- ظاهر مانع عملکرد

همه شما می‌خواهید که وب‌سایت‌های شما مدرن و تازه به نظر برسند و نمایانگر کیفیت نشان تجاری شما باشند. فقط مطمئن شوید که طراحی فوق‌العاده زیبای شما مانع از تجربه راحت کاربر نمی‌شود. ویدیوهای حواس پرت‌کن و انیمیشن‌های پیچیده می‌توانند پیام اصلی را تحت تأثیر قرار دهند. فراموش نکنید! شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا تاثیر خوبی برای بازدیدکنندگان وب‌سایت خود ایجاد کنید. شما نمی‌خواهید آنها از همان ابتدا بی‌خیال شما بشوند. بررسی وب‌سایت شرکت‌ها نشان می‌داد آنهایی که از فیلم و مدیا استفاده کرده بودند، فیلم‌هایی بزک شده و کمتر کاربردی از محصولات و خدمات ارائه داده بودند و روی نقطه قوت اختصاصی خودشان کمتر تمرکز کرده بودند. اغلب فیلم‌ها زمان طولانی داشت و مخاطب تمایل زیادی داشت فیلم را سریعتر جلو ببرد.

بیایید شفاف‌تر صحبت کنیم! وب‌سایت شما نباید خیلی ساده یا غیر اصولی باشد. اما طراحی خوب فقط ظاهر خوب نیست؛ مساله‌ای که اکثر مدیران -چه دولتی و چه خصوصی- در ایران درک صحیحی از آن ندارند. پیمایش و چرخ زدن در وب‌سایت باید برای کاربران آسان و لذت‌بخش باشد و پیام شما را با وضوح استثنایی تحویل مشتری دهد. 

آیا تمایل دارید یک وبسایت با کارایی بالا داشته باشید؟

الزامات وب‌سایت در بالای قیف بازاریابی

انتظار ما این بود که وب‌سایت شرکت‌ها در هر مرحله از قیف بازاریابی نقش داشته باشد. در بالای قیف، هدف شما این است توسط کاربرانی که خدمات شما را جستجو می‌کنند، پیدا شوید. در وسط قیف، وب‌سایت شما محتوای آموزشی (پست‌های وبلاگ، وبینارها، راهنماها، و غیره) را ارائه می‌دهد که در طول زمان مخاطبان وفادار ایجاد می‌کند و شما را همراه نگه می‌دارد و در نوک قیف، وب‌سایت شما داستان‌های موردی و پیشنهادات سخت (مانند مشاوره رایگان یا دمو نمایشی) را ارائه می‌کند که به انجام معامله کمک می‌کند. چگونه اطمینان حاصل کنیم که وب سایت ما برای دستیابی به این اهداف ساخته شده‌اند؟

در این بخش، برخی از ویژگی‌های وب‌سایت‌های مورد ارزیابی مان با طراحی ضعیف را که بر اهداف بالای قیف تأثیر می‌گذارند، بررسی می‌کنیم. کمی بعد به مشکلات وب‌سایتهای انگلیسی شرکتهای دانش‌بنیان در وسط و پایین قیف نگاه خواهیم کرد.

۶- بدون استراتژی SEO

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (SEO) روشی است برای تقویت وب‌سایت شما برای کمک به یافتن محتوای آن در گوگل و سایر موتورهای جستجوی هوش مصنوعی. با توجه به تحقیقات معاونت علمی در مصاحبه با شرکت‌های دانش‌بنیان، کمتر از ۲۰٪ شرکت‌های دانش‌بنیان اذعان کرده بودند که قصد دارند هر نوع فعالیت SEO را به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود در سال جاری در اولویت قرار دهند. این بدان معنی بود که حداقل ۲۰٪ فرصت برای پیشی گرفتن از بسیاری از رقبای خود با سرمایه‌گذاری در برخی از سئوهای اولیه برای این جامعه آماری وجود داشت.

اگرچه این ایده خوبی بود که صفحات اصلی وب‌سایت خود را برای کلمات کلیدی خاص بهینه کنند، اما رقابت برای بهترین کلمات کلیدی صنعت سخت است. یک استراتژی حتی پر بارتر، ایجاد محتوای آموزشی قابل جستجو و بهینه‌سازی شده با کلمات کلیدی، مانند پست‌های وبلاگ است که تخصص شما را برای مشتریان احتمالی که به دنبال اطلاعات در مورد انواع مشکلاتی هستند که شرکت شما حل می‌کند، قابل مشاهده‌تر می‌کند. وقتی مشتری ایده‌آل شما به دنبال پاسخی است، می‌خواهید چه چیزی پیدا کند؟ وب‌سایت شما را. مدیران بازاریابی این شرکت‌ها کمتر به این مساله توجه داشتند که در تحقیقات کلمات کلیدی سرمایه‌گذاری کنند و شاهد افزایش ترافیک خود باشند. لازم است در این خصوص در مورد سئو اطلاعات بیشتری برای شرکتهای متقاضی صادرات ارائه شود. اگر تمایل داشتید در این خصوص بیشتر بدانید، ما همواره در دسترس شما هستیم.

۷- بدون استراتژی SEO

می‌دانیم وب‌سایت‌هایی که به سرعت بارگذاری می‌شوند، برای گوگل مطلوب هستند. قوانین بهینه‌سازی موتورهای جستجو شبیه این مساله همیشه در حال تغییر هستند. شرکت‌های با برنامه یک مشاور فن‌آوری یا بازاریابی دارند که این تغییرات را دنبال کرده و هر گونه تغییر ساختاری مورد نیاز را در وب‌سایت خود ایجاد می‌کند. برون‌سپاری کل برنامه بازاریابی محتوایی به شرکت‌های طراح وب‌سایت، اشتباه‌ترین استراتژی ممکن است که برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان به آن تکیه کرده بودند. 

یکی از راه‌هایی که ما در مورد استراتژی وب‌سایت خودمان فکر می‌کنیم، ریتم تست، اندازه‌گیری و یادگیری است. برای ماندن در بالای الگوریتم‌های موتور جستجو، باید همیشه چیزهای جدید را در وب‌سایت خود با هدف بهبود نتایج SEO آزمایش کنید. بدون پشتیبانی عملکردی برای سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت، وب‌سایت شما از استانداردهای بالای امروزی عقب خواهد ماند. اگر در مورد برون‌سپاری بخش‌هایی از فعالیت‌های بازاریابی خود سوال دارید، با ما تماس بگیرید.

۸- ناسازگار با موبایل

ممکن است تصور کنید که اکثر خریداران شما هنگام جستجو در وب‌سایت شما جلوی لپ‌تاپ‌های خود نشسته‌اند، اما حداقل ۵۰ درصد احتمال دارد که این فرض غلط باشد. طبق آمار Statista، تقریباً نیمی از ترافیک اینترنت در سراسر جهان در سال ۲۰۱۹ روی یک دستگاه تلفن همراه بوده است. بنابراین همیشه مخاطبان شما جلو لپ تاپ نیستند. 

اکثر وب‌سایت‌هایی که در ۵ سال گذشته دوباره توسعه یافته‌اند، از طراحی واکنش‌گرا و سازگار با موبایل استفاده کرده‌اند. با این حال، بررسی ما نشان داد در بین شرکت‌های دانش‌بنیان، با وب‌سایت‌های قدیمی‌تری مواجه می‌شویم که در پلتفرم‌های تلفن همراه با شکست ساختار مواجه می‌شوند. برای اینکه بفهمید وب‌سایت شما سازگار با موبایل است یا خیر، حتماً این موضوع را با کمک متخصصین طراحی وب‌سایت تست کنید. از همه بدتر اینکه در نمایشگاه مدیکا آلمان مدیرعاملی را دیدم که در زمان ارائه وبسایت‌اش به یک مشتری، روی موبایل، به علت همین درهم‌ریختگی وب‌سایت، مرتب عبارت So Sorry را به زبان می‌آورد.

۹- سازمان‌دهی محتوای ضعیف

نحوه سازمان‌دهی وب‌سایت نقش مهمی در حفظ کاربران در وب‌سایت داشته و یافتن اطلاعات مورد نیاز آنها را آسان می‌کند. وب‌سایت‌ ها ممکن است در طول زمان دچار بی نظمی شوند. اگر کاربران شما اطلاعات مورد نظر خود را پیدا نکنند، به سرعت وب‌سایت شما را ترک خواهند کرد. هر سه تا پنج سال یک‌بار، باید نگاهی دقیق به محتوای وب‌سایت خود بیاندازید و اطلاعات موجود را کمی هرس و مرتب کنید. برای یادگیری اصول اصلی که باید از آن پیروی کنید، داشتن معماری اطلاعات ضروری است. در این خصوص کمتر از 23٪ شرکت‌ها دارای معماری مناسب در وب‌سایت انگلیسی‌شان بودند.

۱۰- اختلاط اخبار شرکت و محتوای رهبری فکری صنعت

وقتی بحث از سازمان‌دهی محتوا می‌شود یکی از مسائل پیش پا افتاده و ساده که باعث سردرگمی بازدیدکنندگان وب‌سایت و تضعیف تخصص شما می‌شود، این است که اخبار مرتبط با شرکت خود را با بخش‌های محتوایی فکری خود ترکیب کنید. منظور ما چیست؟ مثلاً این موضوع خیلی خوب است که شرکت شما در این ماه دو استخدام جدید را جشن می‌گیرد و در نمایشگاه تخصصی کسب و کارتان در هند شرکت کرده است، اما این اخبار نباید در بخشی از وب‌سایت شما که برای آموزش مشتریان فعلی و بالقوه استفاده می‌کنید، اعلام شود. بهتر است یک صفحه یا بخش جداگانه برای اخبار شرکت خود اختصاص دهید. تقریباً ۸۰٪ بروز رسانی وب‌سایت‌هایی که ما بررسی کردیم، مربوط به این قبیل اخبار کم ارزش بود، در حالی که خبری از تولید محتوای تخصصی نبود. به عبارت دیگر شرکت‌های ایرانی به تدریج به جای تولید محتوای تخصصی و کاربردی، به سمت انتشار اخبار کم ارزش در وب‌سایت خود می‌روند و باور دارند که وب‌سایت آنها زنده و بروز است. این تصور باید اصلاح شود.

۱۱- کیفیت محتوای ضعیف

بیایید با تولید محتوای ضعیف، آب در هاون نکوبیم. محتوای بد قرار نیست توسط موتورهای جستجو انتخاب شود و مخاطب را از بازگشت دوباره به وب‌سایت شما منصرف می‌کند. برای اینکه در یک محیط مجازی مملو از رقابت، دیده شوید، باید با محتوای با کیفیت بالا متمایز شوید. در بخش قبل ذکر کردیم که محتوای شرکت‌های ایرانی به تدریج بجای تولید مطالب علمی و بروز و کاربردی، به سمت تولید اخبار کم ارزش داخلی شرکت اعم از انعقاد قراردادها، تفاهم‌نامه‌ها، استخدام نیروی جدید، برگزاری مسابقات ورزشی داخل شرکت، مراسم افطار و جشن تولد مدیران و … می‌رود. تولید مقالات بدون توجه به کلمات کلیدی، بک‌لینک‌ها، سناریوسازی تولید محتوا و سایر مسائل، برای گوگل و هوش مصنوعی هیچ ارزشی ندارد. ما توصیه می‌کنیم از قدرت تحقیق برای بهبود کیفیت محتوای خود استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد استفاده از تحقیقات برای افزایش استراتژی محتوای خود، پیشنهاد می‌کنیم جلسه گپ و گفتی با هم داشته باشیم.

۱۲- نبود قابلیت جستجو و فیلتر محتوا

قابلیت جستجو و فیلتر، سازمان‌دهی انتخابی و یافتن اطلاعات در وب‌سایت شما را برای مخاطب آسان می‌کند. در واقع، فیلترها به بازدیدکنندگان وب‌سایت شما این قدرت را می‌دهند که به سرعت و به راحتی ده‌ها یا صدها نتیجه ممکن را غربال کنند. اجازه ندهید بازدیدکنندگان شما در جستجوی محتوای مناسب لابلای صفحات وب‌سایت شما خسته شوند. ابزارهایی را در اختیار آنها قرار دهید تا به راحتی نفس بکشند. اگر مقدار زیادی اطلاعات (مانند پست‌های وبلاگ یا مطالعات موردی) در بخشی از وب‌سایت خود دارید، فیلتر کردن می‌تواند یک مزیت قابل استفاده برای بازدیدکنندگان شما باشد. این مساله نیز جزء ایرادات شرکت‌های مورد بررسی ما بود.

۱۳- نداشتن معیارهای رصد

اگر یکی از اهداف اصلی وب‌سایت شما افزایش دیده شدن شرکت شماست، بسیار مهم است که وضعیت این هدف اصلی را کنترل کنید. برای نیل به این هدف مدیران شرکت‌ها باید یک داشبورد راه‌اندازی کنند که در آن پارامترهای کلیدی را به صورت هفتگی یا ماهانه رصد کنند. چه چیزی را باید پیگیری کنند؟ اینجا چند ایده برای نحوه شروع پیشنهاد می‌کنیم:

سه مورد از این معیارها در حال حاضر در Google Analytics در دسترس هستند. ردیابی تبدیل‌ها به کمی تنظیمات نیاز دارد، اما زمانی که کار اولیه را انجام دهید، مشاهده و استفاده از آن بسیار آسان است. اغماض اشتباهات ممکن است در برخی جنبه های زندگی باعث سعادتمندی باشد، اما نه زمانی که نوبت به بهبود دسترسی به وب‌سایت شرکت دانش‌بنیان می‌رسد. دریابی، بخش مهمی از حفظ یک وب‌سایت محصولات و خدمات حوزه فناوری است و تقریبا هیچ مدیرعاملی در شرکت‌های دانش‌بنیان مورد بررسی ما، چنین داشبوردی نداشت و از تیم بازاریابی هم بازخواست نمی‌کرد. 

مشکلات وب سایت در وسط قیف

وقتی فعالیت بازاریابی شما سرنخ هایی را جذب می‌کند، شما به وسط قیف بازاریابی‌تان رسیده‌اید. در وسط قیف بازاریابی، می‌خواهید وب‌سایت شما اعتباری نزد کاربران‌تان ایجاد کند. آیا می‌دانید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید؟ آیا شرکت شما می‌تواند مشکلاتی را که بازدیدکنندگان وب‌سایت شما به دنبال آن هستند، حل کند؟ اینجا مرحله‌ای است که مشتریان بالقوه، شما را به عنوان یک گزینه ارائه دهنده خدمات ارزیابی می‌کنند. به زبان ساده‌تر، مثلاً وقتی ما ادعا می‌کنیم توانایی کمک به شرکت‌ها در بین‌المللی شدن و توسعه صادرات را داریم، باید محتوایی در وب‌سایت ارائه دهیم که اطمینان مخاطب جلب شود که ما واقعاً اینکاره هستیم. در اینجا ویژگی‌های وب‌سایت‌هایی با طراحی ضعیف برای وسط قیف ارائه شده است.

۱۴- تصاویر یا سبک قدیمی

آیا تا به حال این تجربه را داشته‌اید که از یک وب‌سایت بازدید کنید و بلافاصله پس از بارگذاری صفحه، دکمه بازگشت را فشار دهید؟ البته که دارید! و بیشتر اوقات خودم را در زمان جستجوی اینترنتی، در حال انجام این کار می‌بینم زیرا برخی وب‌سایتها آنقدر ظاهر قدیمی و غیرعادی دارند که مغز من ناخودآگاه تصمیم می‌گیرد که می‌توانم آنچه را که به دنبالش بودم در جای دیگری پیدا کنم.

زیبایی کلی وب‌سایت شما مهم است. اگر وب‌سایت شما شبیه رقبای شماست، اگر از عکس های استوک خسته کننده مثل تخته‌های شطرنج، مهره‌های پازل و اتاق های هیئت مدیره استفاده می‌کنید، یا اگر وب‌سایت شما ساده و فاقد جذابیت است، احتمالاً اعتبار شرکت شما آسیب می‌بیند. در غیر این صورت افراد منطقی بر اساس نشانه‌های بصریِ اغلب تکراری تصمیمات فوری می‌گیرند. اگر طراحی وب‌سایت شما قدیمی به نظر می‌رسد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که یک وب‌سایت جدید بسازید. در این مورد شرکتهای مورد ارزیابی ما سلیقه نسبتاً خوبی به خرج داده بودند، اما مشکل اصلی در محتوای انگلیسی تولید شده بود که به لحاظ گرامری و اصول نگارشی، به یک فاجعه شباهت بیشتری داشتند. شما دقایقی مهمان وبسایت ما بودید، این نهایت لطف شماست اگر به چند پرسش ساده در مورد وبسایت ما پاسخ دهید.

۱۵- مشخصات اعضای تیم

یک سوال همیشگی در ذهن مدیران شرکت‌ها این است که “اگر کارشناسان خود را در وب‌سایت‌شان معرفی کنند، آیا این کار برای استخدام کنندگان یا سایر شرکت‌های رقیب برای جذب آنها راحت‌تر نمی‌شود؟”. واقعیت آن است که جذب استعدادهای برتر یک چالش است و آخرین چیزی که هر کسی می‌خواهد این است که اعضای اصلی تیم خود را از دست بدهد. اما ما بر این باور هستیم که شما بیشتر از آنکه بابت این موضوع نگران باشید، از ارائه پروفایل متخصصان خود در وبسایت سود خواهید برد.

دوباره به نقش وب‌سایت تان در وسط قیف بازاریابی فکر کنید. شما در حال تلاش برای ایجاد اعتماد و اعتبار با مخاطبانی هستید که احتمالاً هنوز با شما تماس نگرفته‌اند. وقتی قرار است به شرکت‌های تخصصی خدمات بدهید و محصول بفروشید، تخصص، توانمندی و تجربیات افراد شما، کلید اعتبار شماست. با معرفی کارشناسان خود، اعتبار آنها و محتوایی که آنها نوشته‌اند، نه تنها از ادعای تخصص خود پشتیبانی می‌کنید، بلکه به وب‌سایت خود نیز حیات می‌بخشید. 

مساله دیگر انتظارات مخاطب از شما به عنوان یک تامین کننده محصول یا خدمت است. همه دوست دارند از مجموعه‌ای خدمات بگیرند که محترم باشد. احترام ویژگی است که در ذات مالکین کسب و کارها نهفته است و اگر صادق باشند اغلب نحوه توزیع آن در مواجهه با همه یکسان است. این بدان معنی است که مدیرعامل محترم یک شرکت همانقدر که به مشتری‌اش احترام می‌گذارد، به پرسنل متخصص شرکت‌اش نیز احترام می‌گذارد. اگر این احترام در شرکت نباشد، وابستگی سازمانی در پرسنل وجود نخواهد داشت. درج اطلاعات تیم تخصصی شرکت در وب‌سایت همراه با اطلاعات تماس مستقیم با آنها، به معنی صداقت مدیریت و مالک شرکت است. بنابراین باز هم به نفع کسب و کار شما است.

هر چند برخی از شرکت‌های ایرانی در خصوص این مساله سخاوتمندانه رفتار کرده بودند، اما این مساله شامل شرکت‌های خیلی تخصصی و فناور نمی‌شد. در نهایت اینکه توانمندی‌های حرفه‌ای تیم، مایه افتخار کسب و کار شماست و پنهان نگه داشتن آنها اشتباه است. اگر دوست دارید با تیم ما هم آشنا شوید، اینجا را ببینید.

۱۶- عدم ارتباط متقابل بین اعضای تیم و محتوا

در این بخش در مورد کارشناسان مشارکت کننده در تولید محتوای وب‌سایت شما صحبت می‌کنیم، امیدواریم که آنها در استراتژی محتوای وب‌سایت شما مشارکت داشته باشند. اشتباه بزرگی که اغلب می‌بینیم این است که کارشناسان و متخصصان شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند محتوای عالی تولید کنند و صفحات بیوگرافی حرفه‌ای عالی هم برای آنها ساخته می‌شود، اما گام اضافی برای پیوند متقابل آنها برداشته نمی‌شود. شما می‌خواهید مشتریان بالقوه شما با کارشناسان شما آشنا شوند. هنگامی که آنها در وب‌سایت شما ارتباطات واضح‌تری بین کارشناسان و محتوایی که آنها نوشته‌اند، ایجاد می‌کنند، فقط سود خواهید برد. به عنوان مثال اگر متخصص تحقیق و توسعه شرکت‌تان را در وب‌سایت شرکت معرفی کرده‌اید، مقالاتی را که او تولید کرده را نیز در پروفایل او بگنجانید و لینک‌های لازم را برقرار کنید. 

دوباره در اینجا مثالی از نحوه پیوندهای متقابل نمایه‌های اعضای تیم ما با محتوایی که اخیراً نوشته‌اند را، اینجا ببینید.

۱۷- عدم ارتباط بین وب‌سایت و ابزارهای CRM/اتوماسیون

هر ساله شرکت‌های بیشتری از ابزارهای اتوماسیون بازاریابی استفاده می‌کنند، اما همه شرکت‌ها با موفقیت این فناوری را در وب‌سایت خود ادغام نکرده‌اند و تقریباً تمام شرکت‌های دانش‌بنیان مورد بررسی ما از این ضعف اساسی مستثنی نبودند. 

یک وب‌سایت حرفه‌ای با کارایی بالا، کارهایی کمی بیشتر از توصیف خدمات یک شرکت را انجام می‌دهد. زمانی که کاربران به وب‌سایت شما می‌آیند، باید فرصت‌هایی برای آنها وجود داشته باشد تا با شما ارتباط برقرار کنند. شاید شما میزبان وبینارهای منظم باشید، یا شاید شما مقاله‌ای نوشته‌اید که برای تعداد زیادی از مخاطبان‌تان جالب است! هر چه که باشد، باید مکانیسم‌هایی در وب‌سایت شما تعبیه شده باشد که بازدیدکنندگان بتوانند به تخصص شما دسترسی داشته باشند و هنگامی که آنها این کار را انجام می‌دهند، سیستم اتوماسیون بازاریابی شما برای جمع آوری اطلاعات تماس آنها و شروع پرورش آنها وجود داشته باشد. سعی کنید از سیستم‌های اتوماسیون لینک با وب‌سایت تان استفاده کنید و از مزایای آن بهره مند شوید.

مشکلات وب سایت در پایین قیف بازاریابی

در نهایت به انتهای قیف بازاریابی می‌رسیم، جایی که وب‌سایت شرکت نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. وب‌سایت شما نه تنها یکی از راه‌های اصلی ارتباط مشتریان بالقوه با شماست، بلکه منبعی است که در هنگام تصمیم‌گیری نهایی به آن مراجعه می‌کنند. طراحی پیام و محتوای وب‌سایت شما باید این پیام را ارسال کند که شرکت شما انتخاب درستی است. در اینجا برخی از اشتباهات اساسی که شرکت‌های فناور در وب‌سایت خود مرتکب شده بودند، ارائه شده است.

۱۸- داستان‌های موردی ناقص

داستان‌های موردی قدرتمند در وب‌سایت شما می‌تواند مشتریان بالقوه جدید را جذب کند، اعتبار شرکت شما را تثبیت کند، تخصص شما را برجسته کند و به شما کمک کند قراردادهای بیشتری ببندید. اما متأسفانه، این یکی دیگر از زمینه‌هایی است که بسیاری از وب‌سایت‌ها در آن دچار مشکل می‌شوند. بعید است که داستان‌های موردی بسیار کوتاه جزئیات کافی برای متقاعد کردن کسی را ارائه دهند.

در عوض، داستان‌های موردی شما باید نوشته شوند، هر کدام هم باید پیام منحصر به فرد خود را در مورد اینکه چگونه یک مشکل مهم را برای یک مشتری حل کرده‌اید، داشته باشد. ویدئوها، عکس‌ها، نقل قول‌ها، دستاوردهای کلیدی فهرست‌ شده و نتایج یا معیارهای خاص می‌توانند داستان‌های موردی را زنده کنند. هر مورد باید در صفحه اختصاصی خودش در وب‌سایت شما میزبانی شود. هر چند برخی از شرکت‌های مورد بررسی اقداماتی در این خصوص انجام داده بودند، اما اغلب صرفاً شامل لیستی از سوابق پروژه‌های آنها بود. شاید بهتر بود با مشتریان قبلی مصاحبه می‌کردند و فیلمی از زمان نصب و راه‌اندازی دستگاه‌ها و بهره‌برداری از آن تهیه می‌کردند. معدود شرکتهایی که چنین اقدامی را انجام داده بودند، فیلم‌هایی با دوربین موبایل خود به زبان فارسی گرفته بودند و نهایت لطف آنها نوشتن زیرنویس انگلیسی با اپلیکیشن‌های موبایلی روی آنها بود. سخاوت از سر و روی این اقلام مارکتینگ می‌بارید. واقعا اگر برای مشتری خارجی برای این ساده‌ترین کارها نیز احترام قائل نیستیم، چرا وقت خود را تلف می‌کنیم؟

۱۹- صفحات فرود SUBOPTIMAL

صفحات فرود فراخوان‌هایی که منتشر می‌کنید، باید به شکل قدرتمندی متقاعد کننده باشند. اگر یک مشاوره رایگان، یک قطعه محتوای برجسته، یا دسترسی به یک رویداد آنلاین ارائه می‌دهید، احتمالاً از یک صفحه فرود به عنوان کانال خود برای تبدیل سرنخ به مشتری استفاده می‌کنید. با این حال، بسیاری از صفحات فرود کاربردی نیستند و در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان مورد بررسی ما مساله اصلی این بود که اغلب ایشان چنین رویدادهایی برگزار نمی‌کردند و از این ابزار بازاریابی و جلب توجه بهره چندانی نمی‌بردند.

معدود مواردی که برای رویدادها از این ابزار استفاده کرده بودند، مشکلات رایجی در  صفحات فرود داشتند که طراحی ضعیف شامل فرم‌های بسیار طولانی از جمله آنها بود که کاربران در پر کردن آن تردید داشتند. همچنین گزینه‌های ناوبری اضافی که از هدف اصلی صفحه فرود منحرف شده بودند و پیام‌رسانی بیننده را به انجام عمل مورد نظر سوق نمی‌دادند.

۲۰- استراتژی دعوت به اقدام ضعیف

وب‌سایت شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان با طراحی ضعیف یکی از این دو اشتباه را مرتکب شده بودند:

نخست: از بازدیدکننده درخواست نمی‌کردند تا اقدام بعدی را انجام دهد.

دوم: داشتن تعداد زیادی درخواست مختلف که برای جلب توجه کاربر رقابت می‌کردند.

در حالت اول، بسیاری از شرکت‌ها فقط دکمه «تماس با ما» را در مسیریابی اصلی خود ارائه کرده بودند. هیچ مشکلی با این گزینه ناوبری وجود ندارد. اما آیا فقط این کافی است؟ وب‌سایت شما به جز راهی برای ارتباط با شما چه چیز دیگری می‌تواند ارائه دهد؟ شاید بتوانید یک راهنما در مورد موضوعی بنویسید که مخاطبان شما به آن علاقه دارند. در مورد دوم، شرکت‌هایی که صفحات خود را با فرم‌ها و پیشنهادات بسته‌بندی کرده بودند، نتایج نا امیدکننده‌ای دریافت کرده بودند. باید درک کرد که در پایان روز، استراتژی فراخوانی شرکت باید برای هر بخش از وب‌سایت شرکت کاملاً واضح باشد. به نظر شما فراخوان برای اقدام بیشتر یک علم است یا هنر؟ 

۲۱- پیشنهادی برای مشارکت بیشتر وجود ندارد یا بسیار کم است

در نهایت، برخی از وب‌سایت‌هایی که طراحی ضعیفی داشتند، هیچ پیشنهادی برای تعامل بیشتر ارائه نمی‌دادند. مثلاً اگر از آنها بخواهید برای مشاوره رایگان با شما تماس بگیرند، چه می‌شود؟ یا شاید ارائه یک دمو از محصول و خدمت شما در عمل مفید باشد! وب‌سایت‌های دانش‌بنیان و فناور که دارای پیشنهادات خاص، توضیحات رایگان و مشاوره‌های مرتبط بودند، بهتر از همتایان خود عمل کرده بودند. سعی کنید همیشه چیزهایی رایگان برای ارائه به مخاطب خود داشته باشید.

اشتباه نهایی

وب‌سایت شرکت‌های فناور و حرفه‌ای با طراحی ضعیف اشکالات مختلفی دارند. وب‌سایت شرکتهایی که کار خود را به درستی انجام نمی‌دادند، از طرف مدیریت رها شده بودند. بجای این اشتباه، مدیرعامل باید مشخص کند که در کجای قیف بازاریابی وب‌سایت اش کمبود دارد و شروع به انجام تنظیمات کند. اگر زمان یا مهارت لازم برای رسیدگی به آن را ندارد، با مشاور واجد شرایطی که تجارت را درک می کند، تماس بگیرد تا به او کمک کند. آخرین اشتباهی که ممکن است یک مدیرعامل مرتکب شود، این است که هیچ کاری انجام ندهد.

پیمایش به بالا